OM SIRDALSBUSSEN
Selskapets historie begynner allerede i 1922 da Brødrene Bjunes listet seg ut på de smale
bygdeveiene med en Ford T-model. Det var en 5-seter med kalesje som naturlig nok vakte oppsikt i
denne bygda som ellers i lander hvor "automobilen" gjorde sitt inntog. En tilsvarende Ford, 7-seter, ble kjøpt brukt trolig i 1928 hos Kvernland i Stavanger. Dette var en dyrere og finere utgave enn den første.
​
I de første årene fram til 1942 var det Tron Bjunes som drev firmaet med rutekjøring mellom Tonstad og Helleland og drosjekjøring. Faktisk var han den første i Sirdal med rutekjøring, dog uten konsesjon. Det gikk like godt uten kan man jo si! Ruta ble senere utvidet til Egersund.
​
Jernbanen var allerede kommet og dermed var det vanskelig å drive rutebiltrafikk helt til Stavanger i konkurranse med toget. Jærbanen var ferdig bygget allerede før århundreskifte og Flekkefjordbanen så dagens lys i 1904. I Egersund korrespondert Bjunes med toger og utgjorde dermed et viktig bindeledd mellom bygd og by både hva angår personbefordring og varehandel mellom byene (Stavanger, Egersund og Flekkefjord) og Tonstad. Korrespondansen mellom tog og rutebil ble opprettet 1925 da Bjunes fikk konsesjon på ruta Tonstad - Egersund. Samme år utvidet Tron Bjunes sin vognpark med en brukt Empire 7-seters personbil.